E-sport har blivit en av de snabbast växande sporterna i Sverige och världen över. Det handlar om sportspel på datorer, konsoler eller mobila enheter där spelarna tävlar mot varandra på samma sätt som i traditionell sport. E-sport är inte längre bara ett nöje för enskilda personer, utan det är också en yrkes- och tävlingsgren inom spelvärlden. I detta blogginlägg ska vi titta närmare på e-sport som fenomen och vad det innebär för alla som är delaktiga i dess framtid.
Stora tävlingar och turneringar som samlar tusentals deltagare och miljoner tittare runtom i världen. Spelen som spelas kan vara allt från strategispel som StarCraft och Dota till actionspel som Call of Duty och Counter Strike.
Starcraft II
Starcraft II är en populär E-sport som spelas i Sverige. Spelet har en stor fanbase i Sverige och det finns många svenska E-sportlag och spelare som har gjort sig ett namn i internationella turneringar.
Svenska E-sportorganisationer som har satsat på Starcraft II inkluderar Team Alliance, som var ett av de första svenska E-sportlagen att satsa på Starcraft II, och Team Property, som har varit aktivt sedan 2012 och har tävlat i flera internationella turneringar.
Svenska Starcraft II-spelare som har nått framgång internationellt inkluderar Johan “NaNiwa” Lucchesi, som har vunnit flera stora turneringar och rankats som en av de bästa spelarna i världen, och Jon “BabyKnight” Andersen, som har spelat för flera stora E-sportorganisationer och har varit en framträdande spelare i E-sportscenen sedan 2010.
Det finns också flera årliga E-sportturneringar och mästerskap i Sverige som inkluderar Starcraft II, inklusive DreamHack Winter, som är en av de största E-sportevenemangen i världen och har en lång tradition av att ha Starcraft II-turneringar.
Counter Strike
Counter-Strike är en annan populär E-sport som spelas i Sverige. Spelet har en stor fanbase i Sverige och det finns många svenska E-sportlag och spelare som har gjort sig ett namn i internationella turneringar.
Svenska E-sportorganisationer som har satsat på Counter-Strike inkluderar Ninjas in Pyjamas (NiP) och Fnatic, som båda har varit aktiva sedan början av 2000-talet och har tävlat i flera internationella turneringar.
Svenska Counter-Strike-spelare som har nått framgång internationellt inkluderar Christopher “GeT_RiGhT” Alesund, som har rankats som en av de bästa spelarna i världen och har vunnit flera stora turneringar, samt Patrik “f0rest” Lindberg och Robin “flusha” Rönnquist, som båda har spelat för stora E-sportorganisationer och har varit framträdande spelare i E-sportscenen i flera år.
Det finns också flera årliga E-sportturneringar och mästerskap i Sverige som inkluderar Counter-Strike, inklusive DreamHack, som är en av de största E-sportevenemangen i världen och har en lång tradition av att ha Counter-Strike-turneringar.
Spelindustrin
Detta har också lett till att spelindustrin har fått ett ökat intresse från sponsorer och investerare. E-sporttävlingar är nu en del av den globala esportmarknaden, som i år förväntas nå en omsättning på cirka 950 miljoner dollar. Detta har gjort att det nu finns professionella spelare som kan tjäna mycket pengar på e-sporten. Det är inte ovanligt att spelare som är inblandade i stora turneringar kan tjäna hundratusentals eller till och med miljoner kronor om året.
En annan positiv trend inom e-sport är att kvinnor blir alltmer engagerade och aktiva i sporten. Fler kvinnliga spelare har börjat ta plats, och evenemang för enbart kvinnliga spelare och lag har börjat anordnas. Detta är ett stort steg framåt för jämställdhet inom e-sporten, som tidigare har ansikts majoriet kvinnofientligt hate speech och trakasserier.
När det gäller framtiden för e-sport, så förväntas fenomenet bara växa i storlek och omfång. Spelen blir alltmer avancerade och utvecklingen inom teknologin går framåt med stormsteg. Dessutom är esport nu en del av många skolprogram för att locka unga till studier inom spelindustrin och för att främja en positiv utveckling av techsektorn.
Conclusion
E-sport har a fast position i den moderna samhället och växer stadigt. Det är inte bara en hobby utan också en professionell sport som lockar många investerare och sponsorer. Intresset från både publik och deltagare fortsätter att växa och det är troligt att det kommer att fortsätta med samma fart i framtiden. Detta är ett viktigt steg för att uppmuntra ungdomar inom techindustrin och för att bevisa för analytiker att detta är en lukrativ miljardindustri. Med kvinnor ansluter sig till esporten mer och mer är vi på god väg att skapa en mer inkluderande och jämställd sportindustri för framtiden. Det kommer att bli spännande att se hur e-sporten fortsätter att utvecklas och expandera, och hur stor den kommer att bli de kommande åren.