eSports fortsätter sin världsdominans

Det vankas stor e-sportfest i Avicii Arena, 4-7 november 2021. För tredje gången någonsin får Sverige en major i Counter-Strike: Global Offensive och det blir första gången som en spelas i Stockholm och Avicii Arena. Det är dessutom den första majorn som genomförs på två år!

Även om flera partier under 2019 har tagit uppfattningen att eSports gradvis kommer att försvinna. Enligt dessa parters berättelse är datorspelande som yrke inte hållbart, och spel kommer inte att hålla i tid. Vilka är då de här festerna? Mest sannolikt finns deras källa i andra sporter, ishockey, fotboll och liknande – det är statistiskt sett ett faktum att eSports, särskilt bland 16-25-åringar, har drivit sig igenom över hela världen och till exempel de olika grenarna av den amerikanska militären har flyttat sin egen rekryteringsreklam från TV till eSports-kanaler och evenemang.

eSports är verkligen ung som bransch och alla aspekter av det utvecklas i enorm hastighet. Utöver denna utveckling kommer det säkert att finnas åsidosättningar och överdrifter, men som helhet växer och utvecklas branschen i rätt riktning, varav ett exempel är det faktum att turneringar och spel redan finns på eSports spellistor och destinationer i flera länder, liksom sportens tillgång till läroplaner i skolan återspeglar sportens framtida potential. Om någon då misstänker att spel- och spelbolag kommer att komma och förstöra allt, så finns det spel som är över 20 år gamla, och då förstör sporten sig själva – som fotboll i England och den omtalade VAR.

Men med eSports har också casinospelen ökats, och inte bara at NetEnt som Svenska firman innoverar som bäst: källa. Det är vanligt att online casinon ger nya spelare en välkomstbonus när de registrerar sig för första gången, och mer om de bonuser och free spins hittar du efter den linken!

eSports och Sverige

Vad är då Sveriges position inom esport – Danmark är känt för att vara ett av de tuffaste länderna i Europa och i skrivande stund har Stockholm en stor CS:GO-turnering med prispengar på så mycket som 2 miljoner euro – men hur ser situationen ut för svenskarna inom e-sporten?  

Svenska lag spelar i flera e-sportmatcher i världstoppen, och det gör även många andra organisationer, så det är rättvist att säga att svenska spelare också är bland de bästa på fältet i e-sportspel. Om svensken, eller ens svensken är med i det vinnande laget nu i CS:GO-majorn  i Stockholm, återstår att se de närmaste dagarna.

Tillexempel i FaZe CS:GO roster fins det en av dem bästa spelarna: Olof “olofmeister” Kajbjer, 29 årig… men det bästa Svenska CS:GO team är Ninjas in Pyjamas med fyra (4) svensken!!

Många gammaldags sporter och deras entusiaster har kunnat spela, men på professionell nivå, utan att bli medvetna om ett mycket stort antal människor, är eSports delvis baserat på förtrogenheten hos lagets individer och därmed på större marknadsföring och merchandly försäljning. eSports är en sport som bara letar efter en plats vid sidan av sport – det är egentligen inte en sport, men det är en kampsportssport där verktyget är en dator och dess kontroller istället för pinnar och svärd.

Datorspel och 20-talet

Även om eSports säkert kommer att växa under det kommande decenniet, har den stora frågan också att göra med hur man utvecklar kanaler som stöder sporten. Hur Twitch kämpar med Microsoft, Google etc. streamingkanaler och hur eSports-turneringar kommer att fortsätta att visas på vanliga TV-kanaler och hur äldre grupper kommer att bli upphetsade över datorspel och, viktigast av allt, titta på det. När allt kommer runt är många eSports-spel ganska utmanande att följa om du inte har spelat spelet själv och tittarna kan ha svårare att komma till punkten för vad som händer.

När allt kommer runt har vi våra egna eSports-turneringar i traditionell sport, både inom hockey och fotboll och mer, det finns också en formelserie och futuristiska versioner av dessa. På 20-talet, har eSports potential att skjuta sig själv i foten genom att utveckla för många alternativ genom spelbolag, eller om stora företag fortfarande kan fokusera på att vidareutveckla befintliga spel.

Men charmen med eSports sport bygger till stor del på piska av spelare och det faktum att spel är något helt annat än vardagen – bara om det finns helt nya dimensioner till genren på 20-talet. Om frågan hade ställts i början av 2000-talet, när de enda professionella turneringarna spelades i USA och Japan, främst på handkonsoler, och världens dosering inte ens kunde drömmas om – vet vi inte ens vilken typ av lösningar som tekniskt kan genomföras om några år och hur långt både AI och virtuell verklighet kommer att gå när det gäller spelvärldarna.

Leave a Reply